vrijdag 30 januari 2015

Communicatie via de SSB aan boord

Zoals beloofd hierbij het blog over de communicatie met de SSB zender/ontvanger aan boord die we op de oceaan hadden geschreven maar nog niet hadden gepost. Voor de niet technische volgers; de volgende blogs gaan weer heerlijk over onze ervaringen in de Carieb (met bijbehorende foto's uiteraard ;-) ).


Als ik nu terug denk aan hoe we getwijfeld hebben over de aanschaf van een ssb ofwel korte golf zender-ontvanger (hierna ssb zender) dan denk ik dat dat een hoop twijfel om niets was!


Want wat heeft onze Icom 718 zich verheven tot het epicentrum van ons schip. Het is onze toegang tot de wereld geworden vanaf deze verlaten oceaan. We gebruiken hem ten eerste om te communiceren met andere boten die ook een ssb zender aan boord hebben. Dit kan tot over vele duizenden kilometers. Zo hebben we vanaf het midden van de oceaan contact met boten op de Canarische eilanden, in Suriname, op de Kaapverden en met boten die al in de Caribean zijn aangekomen. Elke dag is er een Nederlands radionetje waar we gezellig met onze collegae zeilers kunnen kletsen. Er wordt gesproken over het weer, over bestemmingen, nieuwtjes enz enz. Van te voren waren we nog wat sceptisch over deelname aan radionetjes. We hadden het gevoel dat dit ook een sociale verplichting kon worden terwijl we juist de verplichtingen achter ons wilden laten. In de praktijk blijken de netjes heel relaxed te zijn en een echte aanvulling. Iedereen logt in wanneer ze zin hebben en het is hartstikke leuk en informatief op een beetje contact te houden met medevertrekkers. Ook al lig je soms honderden of duizenden mijlen uit elkaar.

Daarnaast gebruiken we de ssb zender om e-mails op te halen en te versturen. Hiervoor gebruiken we een modem die is aangesloten op de zender en onze computer. 2 keer per dag checken we onze mails en versturen we mails. Erg leuk om zo contact te houden met het thuisfront en ze op de hoogte te houden van onze voortgang. We gebruiken de mail ook om ons blog te updaten.


Met een softwareprogramma op onze computer (Airmail) kunnen we een verzoek tot een gribfile opstellen waarbij informatie over wind en deining worden opgevraagd voor het door ons opgegeven gebied en de gewenste tijdsintervallen. Het programma verstuurt dit verzoek en even later kun je de gribfile per mail ophalen van de server. Zo heb je altijd de actuele weerberichten voor jouw gebied. Wij doen dit meestal 1 keer per dag. Als het erg onstuimig is doen we soms 2 keer per dag om de weersontwikkelingen te volgen.

Naast de gribfiles die informatie geven over de te verwachten wind en deining worden er door meteorologen van verschillende weerinstituten ook weerkaarten of weerfaxen gemaakt die informatie geven over de luchtdruk, hoge- en lage drukgebiden, trogs, warmte- en koudefronten etc. Ook deze weerfaxen halen wij op met de ssb zender. Op vaste frequenties en tijdstippen (afhankelijk van weerstations en gewenste kaarten) worden deze weerkaarten uitgezonden in de vorm van een hele hoge pieptoon ( eentjes en nulletjes ). Om deze pieptoon te vertalen naar een grafische weergave kun je de geluidskaart van de computer gebruiken. Echter, ontwikkelingen gaan door en inmiddels zijn er ook verschillende apps op de IPad die dit voor je kunnen doen. Dit scheelt ook nog eens aanzienlijk in het aan boord zo kostbare stroomverbruik. Wij gebruiken de app 'HF Weatherfax'. Het enige wat je hoeft te doen is de ssb zender op het juiste tijdstip en de juiste frequentie afstellen en de luidspreker van de iPad erbij houden. Die vertaald de eentjes en nulletjes in een mooi weerplaatje. Wij gebruiken daarbij nog oordopjes die we tegen de iPad aanhouden zodat je niet in die lawaaierige pieptoon hoeft te zitten.

Zoals je ziet is het niet hebben van een ssb zender voor ons nu ondenkbaar. Zowel vanuit veiligheidsaspect maar ook vanuit een sociaal oogpunt. Het is gewoon super leuk om op het water contact te hebben met medezeilers. Zeker op de langere tochten.

Een van de redenen waarom wij vooraf aan deze reis twijfelden over de aanschaf was de (nieuw) prijs. Een basis totaalpakket (bestaande uit een zender, modem, antennetuner, dekdoorvoer, aardplaat voor polyester schepen, bekabeling etc. Komt al snel uit op een 3500,- en dan moet je ook de achterstag nog isoleren. Uiteindelijk hebben wij een prima tweedehands (of is hij al derdehands? :-)) set op de kop kunnen tikken. Dit scheelde aanzienlijk in prijs. De installatie was door onszelf zeer goed te doen in een dag al moet gezegd worden dat dit met een stalen schip wel net even iets makkelijker is (met name de aarde). Maar als we het over moesten doen dan kochten wij voor zo'n reis als deze zeker weer een ssb zender. Ook als we een nieuwe moesten kopen. Geen twijfel!

Note: er zijn verschillende vertrekkers die ook twijfelden over de aanschaf en installatie van een ssb zender en die als 'tussenoplossing' een ssb Ontvanger hebben aangeschaft. Zonder uitzondering hebben ze hier achteraf allemaal spijt van. De functionaliteiten zijn met een ontvanger veel beperkter en met name het niet kunnen ophalen van gribfiles en het niet kunnen terug praten tijdens netjes is een makke. Dit, terwijl een ontvanger toch ook niet echt goedkoop is. Overigens wordt het niet kunnen ophalen van gribfiles vaak gecompenseerd door dit middels een sateliettelefoon te doen. 

6 opmerkingen:

  1. Leuk weer van jullie te horen! Bedankt voor de zeer nuttige info. SSB Zender/ontvanger duidelijk we gaan opzoek!
    Have fun.
    Groet,
    Hilko

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor deze leerzame en leuk informatie!

    Groetjes en veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat "onze" SSB jullie ook weer zoveel sociaal plezier en veiligheid geeft. En voor wat het waard is: hij is inderdaad al derdehands..

    Mathieu

    BeantwoordenVerwijderen
  4. kijk, daar hebben we dus wat aan. Toch nog maar nog een kast monteren. Hoe gaat dat aarden op een polyester boot? Gewoon een kabel naar de kiel, is dat voldoende ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb hiervoor een KISS counterpoise gekocht maar nog niet geïnstalleerd. ’t Is wel een belangrijk punt begrijp ik b.v. van Calder, N. (2005). Boatowner“s Mechanical and Electrical Manual : How to Maintain, Repair, and Improve Your Boat”s Essential Systems. McGraw Hill Professional..

      Cheers,
      Jurgen

      Verwijderen