zondag 25 januari 2015

Proviand en huishouding tijdens de Atlantische oversteek

Voor iedereen die geïnteresseerd is, maar speciaal voor toekomstige vertrekkers, deel ik graag mijn ervaringen op gebied van het huishouden aan boord. Ik beperk me tot de Atlantische oversteek. Of eigenlijk….lees dit alleen als je een aanstaande vertrekker bent, want voor anderen is dit verhaal over inkopen doen, hoe bewaar ik mijn paprika’s, wat doe ik met mijn toiletpapier en wat eet je echt niet tijdens een oversteek gewoon te langdradig en saai…

Waar inkopen?
Boodschappen kunnen het beste op grote schaal gedaan worden op de Canarische Eilanden. Waarschijnlijk het beste op Gran Canaria of Tenerife. Op La Gomera is veel te krijgen, maar niet alles. Er is bijvoorbeeld geen Lidl. Wat maakt het uit, zul je denken. Maar de Lidl is dé grote trekpleister onder de vertrekkers. Niet alleen vanwege de prijs, maar meer vanwege de producten die er te krijgen zijn. Zo kun je er volkoren broodmeel krijgen, afbakbroodjes, boemboe voor nasi, plastic opbergzakjes met sluitstrips en meer. Producten die elders niet of moeilijk te vinden zijn. Afbakbroodjes zijn een aanrader om mee te nemen op de oversteek, dus sla die al eerder in op de grotere eilanden. Andere producten die moeilijker te krijgen zijn op La Gomera, zijn mozzarella en feta kaas. Goed zoeken bij de verschillende supermarkten loont wel. Voor de rest hebben wij er perfect inkopen kunnen doen. Ze hebben veel lang houdbare producten in blik die gericht zijn op vertrekkers, dat moet haast wel. Bijvoorbeeld kant-en-klaar maaltijden. Ik kocht er zuurkool in blik. Op Tenerife, in een supermarkt in Los Americanos, vond ik Nederlandse rookworsten! Onder het busstation in La Gomera zit een groente-, fruit-, en vleesmarkt (en een grote supermarkt). Groente en fruit is er van goede kwaliteit. Wil je weten hoeveel ik ingekocht heb? Zie het blog over La Gomera, het geluid van: http://www.puffopreis.blogspot.nl/2014_11_01_archive.html


Het bewaren van groente en fruit:
-         Zo weinig mogelijk druk creëren. Dus een slingernetje moet niet te veel slingeren…
-         Zo veel mogelijk groente en fruit per stuk in papier rollen zodat rot en schimmel niet overslaan.
-         Onder de tafel, in het centrum van de boot, heb ik een plastic bak staan (gekocht bij de Chinese winkel in La Gomera), waarin ik tomaten, paprika’s, courgettes, bloemkool en prei heb liggen. Deze groenten blijven met gemak 2 tot 3 weken goed. De aubergines die ik kocht, rotten binnen enkele dagen. Ik heb ze in de koeling bewaard. 
-         Uien en aardappelen bewaar ik in een donkere kist onder het aanrecht. Voor de oversteek bewaarde ik daar ook wortelen en avocado’s in. Uien en aardappelen blijven met gemak 6 weken goed. Uien wel pellen want schimmel ontstaat tussen de verschillende lagen schil. Ik pelde ze tot de eerste witte schil, maar je kunt ook 1 laagje bruine schil laten zitten.
-         Bananen apart van ander fruit bewaren want anders wordt ander fruit sneller rijp.
-         Sinaasappels zijn niet duur en blijven ook zeker tot 3 weken goed.
-         Appels zijn duurder en kunnen melig worden. Maar een voordeel, je kunt er eenvoudig compote van maken.
-         Een goede meloen kan een maand of langer goed blijven, maar let op beschadigde plekken!
-         Voor de oversteek had ik ook buiten een slingernetje waar ik uien en bananen in deed. Dat was nodig omdat ik binnen niet genoeg ruimte had, maar bij voorkeur zou ik alles binnen bewaren zodat er niet te veel zonlicht bij komt.

Vlees:
Wij hebben een koelkast aan boord met een klein vriesvakje. In het vriesvakje past maximaal 700 gr vlees. Ik heb bij een van de marktkramen onder het busstation in La Gomera vlees gekocht en dat laten vacumeren. Dat was perfect! Ik betaalde er niets extra’s voor en het vlees blijft gekoeld een week goed en ingevroren nog veel langer. Vanuit Nederland had ik blik in vlees meegenomen, van de slager van goede kwaliteit. Dat was onderweg een winner!!!

Inkopen op Kaap Verden:
Op de Kaap Verden zijn supermarkten te vinden, maar veel gebruikelijke producten verkopen ze er niet. Geen voorverpakt boterhamvlees, nauwelijks gekoelde producten zoals kruidenkaas/kazen en geen voorverpakte spekjes (wel een blok spek in vacuum). Ook geen lang houdbaar supermarktbrood. Dat laatste gebruiken wij veel voor tosti’s en wentelteefjes. Ze verkopen er wel goede producten die niet gekoeld hoeven worden, waaronder yoghurt, kookroom, margarine die niet smelt in de warmte, etc. Ook hebben ze er typisch Nederlandse producten (er wonen blijkbaar veel Kaapverdianen in Rotterdam) waaronder Zaanse mayonaise, échte Gouda kaas, pindakaas, Koopmans custard. Ook zijn hier meerdere groente- en fruit markten. De keuze is goed, maar de kwaliteit is iets minder dan die in de Canarische Eilanden. Paprika’s zijn er erg duur en gingen al snel achteruit, zelfs in de koeling. Aardappels gingen binnen een week schimmelen (nog nooit meegemaakt). Tip: koop producten op 2 verschillende plekken/kramen, zodat je het risico spreidt. Ik had gelukkig ook aardappels van een andere markt en die bleven goed.


Kortom, koop zoveel mogelijk op de Canarische Eilanden en vul alleen verse producten aan op de Kaap Verden. Nu we een week in de Carieb liggen, ben ik erg blij dat ik de hele boot vol met eten gestouwd had. Boodschappen zijn hier namelijk echt schrikbarend duur. Op de Canarische Eilanden zie je je boot dieper en dieper in het water zakken en denk je dat je nooit meer vooruit komt. Maar als je schip al een aardig gewicht heeft, maken die paar honderd kilo aan boodschappen tijdens de oversteek echt niet meer uit.


Wat smaakt en wat niet?
Wij hebben de hele oversteek tussen de 18 en 25 knopen wind gehad met enkele dagen 30 knopen. De deining was altijd 3 meter of meer. Het was niet al te comfortabel. Dat heeft direct invloed gehad op ons eten.
-         Ontbijt: Leon nam melk met cornflakes en ik vaak crackers met kaas of yoghurt met muesli. Ik heb in de ochtend vaak problemen met eten. Soort morning sickness maar dan van de zee. Droge crackers met thee en een banaan was alles wat ik dan goed kon verdragen. Niet eten is geen optie, dan wordt het juist erger!
-         Lunch: Lunchen deden we altijd samen. Het was de eerste goede maaltijd van de dag en daarom iets uitgebreider. Wraps of bakbroodjes met tonijn, tosti’s ham-kaas, tosti’s pesto-mozzarella, wentelteefjes, roerei, of een soepje (uit zak of pak). Voor de kok best een opgave om klaar te maken, maar er moet goed gegeten worden!
-         Avondeten: We aten veel rijst met gegrilde groente, groente-curry of goulash uit blik. Daarnaast veel pasta, met pesto, tomaten-groenten saus of carbonara (zelf gemaakt met room, ei en parmezaan). Af en toe gebakken aardappeltjes met groente, vis of vlees (in week 1) en een enkele keer pannenkoeken. UNOX erwtensoep uit zak uit NL vult ook erg goed!
-         Wat not? Ik heb geen brood gebakken. Ik kon me er niet toe zetten, te bewerkelijk. Ik had in Tenerife veel pakjes roggebrood (zoals Fries roggebrood in NL) ingeslagen en dat aten we veel. Over het algemeen aten we veel kleinere porties dan verwacht, maximaal een halve portie vergeleken met een ‘landportie’. Borrelhapjes zoals kaasjes en olijven hebben we ook nauwelijks gegeten. Wel weer lekker bij aankomst in de Carieb! Vissen was beperkt mogelijk door de harde wind en hoge deining.
-         Wat is onmisbaar gebleken? Makkelijk te bereiden eten voor als de kok het niet zag zitten om zich in de lifelines in de keuken te hijsen… Goulash en kip-kerrie uit blik, lang houdbaar brood, pakken soep. Ookal zouden we dit aan land niet eten, nu was het onmisbaar! We hebben ook vitaminen geslikt (vanaf 1 maand voor de oversteek). Doen we normaal nooit, maar het voelde nu wel goed. Tenslotte veel snacks, zoals noodles, chocola, koek en chips.
-         Voorkoken? Ja, ik kook altijd twee dagen vooruit. Meestal pastasaus en gehaktballen. De eerste dagen staan in het teken van inslingeren en dan is het fijn om niet lang achter de pannen te hoeven staan.

Water:
Wij hadden op eerdere oversteken getest hoeveel we drinken. Dat blijkt naast thee en koffie, 1 fles water van 1,5 liter te zijn voor ons tweeën. Ook drinken we iedere ochtend een glas sap en een blikje frisdrank per persoon per dag. Als je dat weet, is het snel uitgerekend hoeveel drank je moet inslaan voor de oversteek. Het water uit onze vaste tanks gebruikten we voor thee/koffie, koken, afwas en een sopje om onszelf te wassen. We hebben een voetpomp met zout water in de keuken en besparen daardoor veel op gebruik van zoet water. Zo spoelen we alle vaat eerst af met zout water of we nemen pannen en borden af met keukenrol om het vet niet in de goot te krijgen. We gebruikten op onze oversteek veel minder dan we verwachtten. We gingen uit van 6 liter p/p per dag, maar we hebben uiteindelijk maar 80 liter uit de vaste tank gebruikt, 50 liter mineraalwater gedronken en 2 douchezakken van 20 liter per stuk verbruikt. Met 1 douchezak hebben we allebei 2 keer kunnen douchen. Dus in totaal hebben we 4 keer gedoucht.  We hebben de 275 liter watertank niet aangebroken en hebben ook de extra jerrycan met douchewater niet gebruikt. We hadden verschillende voorraden water voor verschillende doeleinden. Zo monitorden we ons waterverbruik (we hebben geen meter op onze vaste tanks). En het is veiliger om meerdere tanks/jerrycans te hebben voor het geval 1 tank bederft.

Al met al is het ons duidelijk geworden dat je altijd te veel water meeneemt. Dat blijkt ook als je bij andere vertrekkers navraag doet. Iedereen lijkt aan te komen met half volle tanks. Maar ja, water is van zo’n groot belang dat je je tanks toch maar liever vol gooit...

Afval:
Bij het inruimen van de boodschappen verwijderen we al zoveel mogelijk verpakkingsmateriaal. Dat is niet alleen verstandig in verband met kakkerlakken, maar ook voor het minimaliseren van afval tijdens de oversteek. Alle etensresten gaan tijdens de oversteek overboord. Theezakjes, koffiefilters en dergelijken gaan ook overboord. Wij gebruikten lege waterflessen van 8 liter als afvalemmer. Je moet het er even inproppen, maar eenmaal erin, kan de dop erop en ruik je niets! Lege flessen legden we terug in de bilge als we een volle eruit pakten, zodat alles toch klem bleef liggen. Glas hadden we nauwelijks. Blik gooiden we overboord. Onze theorie was dat het snel weg roest. Tenslotte wc-papier en keukenrol. Wij gooiden het overboord. Ik vind het een lastig punt omdat we geen biologisch afbreekbaar toiletpapier hadden. Dat is gewoon te duur… Maar je kunt het ook niet weken aan boord houden ivm de geur, dus gooiden we het overboord. Wel met pijn in het hart. De laatste week heb ik het toiletpapier overigens bewaard en aan land weggegooid.


Overige tips:
-         Onmisbaar zijn wegwerpschoonmaakdoekjes. Daarmee namen we om de dag even de vloer af. Die gooiden we overigens niet overboord!
-         Babydoekjes om je mee op te frissen.
-         Plastic opbergzakjes met sluitstrips zijn onmisbaar.
-         Mogelijkheid om je vast te lijnen in de keuken of om klem te staan. Wij hebben speciaal handvatten gemonteerd en die waren onmisbaar.

En zo kwamen we de oceaan wel over... Ik hoop dat je hier als toekomstige vertrekkers iets mee kunt!



6 opmerkingen:

  1. Super, goed te lezen hoe jullie ervaringen zijn geweest. Dank je wel voor de handige info. Have fun daar! Groetjes Ben en Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed om te horen wat waar verkrijgbaar is. Thanks! Tofino

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Handig deze blog. Wij willen met onze kids in 2017 vertrekken, hebben vorig jaar dé boot gevonden en zijn dus nu volop aan het voorbereiden. We hebben genoten van jullie verhalen tot nu toe. Prachtige oversteek, heftig en nog geen idee hoe we zoiets met twee meiden van 6 en 9 gaan doen, maar zij zijn waarschijnlijk flexibeler dan volwassenen. We hebben er in ieder geval door jullie verhalen nog meer zin in gekregen. We wensen jullie een goede tijd toe in de Carieb en verder. Lekker chillen en genieten nu. Wij blijven jullie volgen.
    hartelijke groet, Rob en Conny Dekker, Zeiljacht Agape

    BeantwoordenVerwijderen