maandag 12 januari 2015

Atlantic Crossing dag 13 - The real deal!

Als je me van te voren had gezegd dat we met windkracht 7 en golven van 4+ meter op de oceaan zouden varen, had ik hard gelachen en waarschijnlijk iets geroepen in de trant van "wij niet, mooi weer, 15-20 knopen wind, oude wijven route, beetje vissen enz enz"..

Maar de praktijk is dat we er midden in zitten en dat het eigenlijk super goed gaat! Sinds gisteren kijken we tegen golven op waar je vanaf de 1e verdieping zo op kunt stappen. We sliden eraf, worden van links naar rechts geduwd en Puff wordt er niet warm of koud van.
We hebben slechts een puntje genua staan en lopen lekker. Niet heel snel, maar steady en comfortabel. Het is toch constant een afweging tussen genoeg mijlen maken v.s. de boel heel houden (tja het is net werk :) Tot op heden lukt dit prima. We hebben wel veel water in de kuip. Frieda stond gisteren rustig naar buiten te kijken toen we een flinke zwieper maakten. In één keer een paar honderd liter zeewater rijker. Het "dit-is-wel-kicken- he?-lachje" van mijn schatje was even weg maar binnen een paar seconden lagen we weer op koers en kon mevrouw weer lachen.

Aan boord gaat alles goed. Frieda heeft zelfs bananencake gebakken dus ook de inwendige mens wordt goed verzorgd. Ook afgelopen nacht naar omstandigheden een rustige nacht gehad. Doordat we goed gereefd waren hoefden we niet naar buiten en heeft Arie ons rustig door de mooie heldere nacht gestuurd. Geen buien gehad, enkel een betoverende sterrenhemel. Vanochtend weer stralende zon.

Inmiddels zitten we op de hoogte van Martinique dus we hebben de genua vanmorgen weer over bakboord uitgeboomd. We koersen nu west. Vandaag hebben we nog eenzelfde dag (&nacht) met flinke wind en deining en dinsdagavond zal de wind en deining wat af gaan nemen volgens de voorspelling. De rest van de week wordt het rustiger met richting het weekend zelfs heel weinig wind. Genoeg tijd dus om alsnog die eerste Mahi Mahi aan de haak te slaan (en op te eten!).

Pos: 14º23N 50º25W (13:00 UTC), koers 270º, dagafstand 123 mijl, totaal afgelegd 1518 mijl, afstand tot bestemming 615 mijl.

@Jaap
Er staat inderdaad een fout in onze positie op dag 10. De juiste positie van dag 10 was 15º08N 44º10W. Op dag 11 was onze positie 15º06N 46º22W. Vanaf Dag 12 staan de juiste posities in het blog. We rapporteren de positie dagelijks om 13.00UTC.