Dag 1 en 2: De tango
Laatste zonsopkomst voor vertrek |
We dansen de dans van de verleiding met de Caribische zee. We
kijken elkaar aan, draaien dan onze hoofden van elkaar weg en bewegen samen in
ademloze harmonie. Daar hebben we geen blikken voor nodig. De passen zitten in
ons geheugen. Het gevoel leidt ons. We zijn de dans. De dans is vurig, vergt
constante aandacht en perfectie. We raken in een trance, verdoofd door deze
verleidelijke aantrekkingskracht.
De aantrekkingskracht van de zee. Het is moeilijk te
omschrijven. Overal om je heen water. Diepblauw. Water dat de hele wereld met
elkaar verbindt. Over het water kun je overal komen. Overal en nergens. Want op
zee ben je nergens. Op zee is er leegte. Op zee is er niets. Slechts het ritme
van de oceaan. Al het andere vervaagt. Een plek om je terug te trekken. Een
plek waar absoluut niets hoeft. Een plek waar maar één ding moet. Overleven. In
dans. Vandaag dansen we de tango.
De dans duurt al zo'n 48 uur. Twee etmalen zijn we onderweg op de oversteek van Panama naar de Kaaiman eilanden.
We hebben een zwak tot matige wind en onder vol zeil glijden we naar het
noorden. Elke oceaan heeft haar beruchte stukken zee. Op onze reis is dat dit
stuk van de Caribische zee. Het stuk van Panama naar het noorden is niet altijd
goed te bezeilen. Het kan hier spoken. De wind staat vaak in de verkeerde hoek
waardoor de tocht een uitputtingsslag kan worden. De reden dat veel zeilers de
rondtoer naar Colombia en Panama niet maken. Maar met het juiste weer kan ook
deze tocht puur genieten zijn. Tot nu toe verloopt alles heel goed. We hebben
een oostelijke wind en de stroom loopt een knoop mee. Aan de wind maken we een
goede voortgang. Maar de oversteek naar de Kaaiman eilanden zal 5,5 dag duren
en het venijn zit hem zoals altijd in de staart. Dus we tellen onze zegeningen.
Dag 3: Te moe om te dansen
Vrachtschip vaart voor ons langs |
Het is 02.00 u 's nachts. Ik kan mijn ogen nauwelijks open
houden. Leon ligt er pas twee uur in. Mijn wacht duurt nog evenzo lang. We
hebben vandaag geknald. Gemiddeld 6 knopen, mede te danken aan een fikse stroom
mee. Nu kabbelen we voort met een kleine 5 knoopjes per uur. We hebben echt
totaal niets te klagen. Waarom gaan mijn gedachten dan steeds uit naar de
aankomst in Kaaiman? Aankomen blijft een doel. Het is moeilijk om het aankomen
los te laten. Doorlopend bekijken we hoe snel we gaan, welke scenario's we
kunnen berekenen die leiden tot verschillende tijden van aankomst. Daar kunnen
we iedere dag weer uren mee vullen. Uren waarin we vanzelfsprekend niet bezig
zijn met leven in het moment. En dat zit me een beetje dwars. Zo veel
oversteken liggen er niet meer voor me. Daarom wil ik extra genieten van deze. Maar ook nu ben ik te moe om echt te genieten. Op de AIS zie ik een vrachtschip op mijn pad komen. Dat geeft het komende uur weer wat afleiding. En dan is het nog maar één uur voordat ik Leon kan wakker maken.
We
hebben stralend blauwe luchten overdag en heldere sterrenhemels ‘s nachts. De
wind is tussen de 10 en 15 knopen en de golven rond 1 meter, soms iets hoger. Echt
de ideale situatie. Een bekend zeilkoppel schreef in een al even bekend boek
over 'de moeder der alle weergaten'. Dat ging over de beruchte oversteek van
Fiji naar New Zeeland. Nou is dat absoluut hele andere koek. Maar ook hier kan
het spoken. Ik moet steeds aan die uitspraak denken. Tot nu toe hebben wij een
perfect weergat te pakken. Zou het zo blijven?
Dag 4: De Weense Wals
Na de sneltrein van gisteren ontwaak ik vandaag in een
andere wereld. De wind is verder gedraaid en komt precies half binnen. Puff is
niet vooruit te branden. De wind is al dagen niet erg constant en nu komt er
met elke vlaag zoveel kracht op het roer (helmstok) dat onze automatische
piloot uit het roer loopt. Leon is net zijn bedje ingedoken voor zijn tweede
slaap. Ik krijg Puff niet onder controle. Fok inrollen (genua staat erbij). Autopiloot
erop. Windvlaag. Autopiloot eraf. Windvaan erop. Wind kakt in. Windvaan eraf. Dan
maar met de hand sturen. En ondanks de moeite en kracht sleuren we door het
water met een magere 3,8 of 4 knopen. Ik heb er de balen in. Het wordt zo'n dag.
De ik-zit-er-even-doorheen-dag. Leon kan de slaap niet vatten en klimt uit bed.
Ook hij wordt aangestoken door mijn humeur en samen zitten we te mokken. Ik ben
moe, misselijk en hongerig. Maar opstaan en eten pakken kost te veel energie. Ik
plak van de zonnebrandcreme. Het afvalwater in de gootsteen loopt niet weg
omdat we op een oor liggen. Daardoor dringt de geur van afvalwater mijn neus binnen.
Het is zeezeilen en het hoort er allemaal bij. Wat niet helpt is dat het
weergat zich rap gaat sluiten voor ons. De wind gaat nu al naar boven de 20
knopen aantrekken op zondagavond, een windkracht 6. Verwachte aankomst voor ons
is maandag. Hoog aan de wind zeilen met een windkracht 6 op de Caribische zee
lijkt ons geen lolletje. Maar we hebben geen keuze.
Later op de dag: De emoties zijn eruit en de wolken drijven langzaam over. Het
is nog steeds stralend weer. We zetten een paar uurtjes de motor bij om accu's
te laden en tegelijkertijd wat extra snelheid te maken. Over 18 mijl komen we
bij de Rosalinde bank en daar krijgen we weer 2 knopen stroom mee. We kunnen
niet wachten! Leon duikt zijn bed in om de verloren uurtjes slaap in te halen
en ik doe een schoonmaakronde. Het wordt een heerlijke rustige middag. Het best
omschreven als een Weense wals. Vloeiend, elegant, beetje saai misschien. Maar
wanneer goed gedanst een echte wegdromer.
De vierde nacht is er een van puur genieten. We komen
eindelijk fysiek in ons ritme en voor het eerst ben ik goed wakker. De boot
kabbelt voort op een rustige zee. Door de stroom mee hebben we een goede
snelheid bij extreem kalm weer. Ik lig onderuit naar de hemel te kijken en zie
de ene na de andere vallende ster. Er is voor mij geen twijfel mogelijk dat Jan
met ons mee vaart.
Dag 5: Moderne dans of hiphop?
Ik ontwaak ontspannen en uitgeslapen. De zon schijnt, de
boot loopt, wij zijn in ons welbekende vacuüm beland. Waren we het er gisteren
nog over eens dat lange afstanden zeilen niet onze hobby is, hoeft er van mij
vandaag geen eind aan komen. En dat is de kern van het zeezeilen. Altijd op
zoek naar de juiste balans. Tussen snelheid, comfort en alles heel houden. Tussen
liefde voor de zee en de elementen en groot ontzag voor dezelfden. Tussen op
zee zijn en veilig aankomen. Misschien is de moderne dans dan toch de beste
metafoor. Een dans tussen twee geliefden die elkaar tot het uiterste drijven. Elkaar
tot grote hoogten brengen, maar elkaar tegelijkertijd tot op het bot uitputten.
De elementen en wij, vol verlangen vliegen we elkaar in de armen om vervolgens ontgoocheld elkaar de rug toe te keren. Toch zullen we altijd bij
elkaar terugkeren. We kunnen niet dansen zonder het ritme van de oceaan.
02.30u. We hebben net de zeilen verkleind. De wind is zoals voorspeld door
onze Amerikaanse weerguru aangetrokken naar boven de 20 knopen. We varen ruim
aan de wind. De golven beuken tegen de romp van Puff. We dansen de hiphop. We hippen en hoppen van golf naar golf. Niet vloeiend
en elegant zoals we gisteren nog voortgingen. We dansen weliswaar op het ritme
van de oceaan maar de dans is chaotisch, bewegingen komen uit onverwachte hoeken
en zijn statisch. Stoer. Ongetemd.
04.30u: De wind is verder aangetrokken. Op onze
handwindmeter meten we een constante 27 knopen (beginnende windkracht 7). Ik
duik nog een uur mijn bed in. Dan word ik wakker van een beuk, Puff geeft zich
over en rolt met de golven mee op haar zij. Vervolgens komt ze weer net zo snel
recht en wacht geduldig op de volgende golf. Zij is in haar element. Hier is ze
voor gebouwd. Ik kijk naar Leon en zie een verbeten gezicht. Hij bekijkt iedere
golf die op ons af komt met argusogen. We leggen een tweede rif en denderen
voort met de kotterfok erbij. Het waait inmiddels ruim 30 knopen. Buiten en
binnen verschillen de werelden totaal. Binnen zitten we in onze veilige cocon. Puff
beweegt heel traag en beheerst. Geen moment verliest Puff de controle. Buiten
is het een kermis. Ik zit aangelijnd in de kuip om hier en daar wat camerashots
te nemen. Shhhhh klets, golf over me heen. Nat duik ik de kajuit weer in. We
blijven lekker binnen en laten Puff het werk doen. Nog 25 mijl te gaan nu.
08.00u: Uitgeput
zien we voor ons land opdoemen. 600 mijl in 5 etmalen. Check! Puff across de Caribbean Sea. Dubbel check! Puff in Kaaiman. Check, check, dubbel check!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten