Waarom een Jan Haring?
We hadden een goed idee van hoe een zeewaardig schip er volgens ons uit moest zien. Staal, zwaar en een langkieler zodat roer en schroef beschermd zijn en je een stootje kan hebben. Veiligheid voor snelheid en comfort, dat was het devies. Daarnaast hebben we allebei een voorliefde voor klassiek ogende schepen. Bovendien hadden we een beperkt budget en wilden we een redelijk tot goed onderhouden boot waaraan we niet zoals vele vertrekkers nog jaren moeten klussen.
Jan Haring
Puff is gebouwd
bij DEVO, een werf in Hellevoetsluis, Nederland. Het is een ontwerp van Frits
de Vos. Hier zijn er uiteindelijk dertig van gebouwd, waarna de werf helaas
failliet ging. De Jan Haring is vooral bekend geworden vanwege haar kleinere zusje
van 7,5 meter lang. Dat de Jan Haring 960 oceaanwaardig is blijkt. Jaap en Marijke van de Alishan, zijn er mee naar Japan gezeild. Een ander stel, Karen en Jan Cees van de
Leeuwenhart, hebben met hun Jan Haring een rondje Atlantic gezeild. En
recentelijk zijn Joost en Ilse van de Hafskip er mee rond de wereld gevaren.
Folder Jachtwerf DEVO, 1983 |
Het schip is als casco afgeleverd in 1980 en ingetimmerd door een
collega van de eerste eigenaar. Het ontwerp van de inrichting is van hen. Zij
hebben de inrichting ontworpen met de intentie om met twee personen aan boord
te leven tijdens een wereldreis. Het schip is in 1983 te water gelaten. De
eerste eigenaren hebben enige tijd in Nederland gevaren om zich vervolgens met Puff (toen nog genaamd Gnork) te vestigen in Ierland. Daar is zij in 1997 verkocht aan Dico van Ooijen
uit Nederland, de 2de eigenaar en teruggezeild naar Nederland. PUFF is
tot 2005 gebruikt voor weekenden en vakanties. Hierbij zijn er o.a. reizen gemaakt naar Denemarken en Zweden (1998), Engelse oostkust (1999, 2001, 2003, 2005),
Kanaaleilanden (2000), Bretagne (2002), Schotland, Hebriden, Orkneys (2004) en de Azoren (2006).
Vanaf 2007 heeft de 2de eigenaar 4 jaar lang op Puff gewoond op de Middelandse zee. In 2011 lagen zij aan in Barcelona waar wij Puff hebben gekocht.
Specificaties Jan Haring 9.60 (1983)
Type: Jan Haring 960
Bouwjaar: 1980 (te water in 1983)
Lengte: 9.60
LOA: 10.80
Breedte: 3.40
Diepgang: 1.60
Bouwjaar: 1980 (te water in 1983)
Lengte: 9.60
LOA: 10.80
Breedte: 3.40
Diepgang: 1.60
·
4 mm staal multiknikspant langkieler (kiel 6mm, kielzool 20mm)
·
3-blads vaste schroef (Vetus, 2013)
·
Dieseltank 220 liter RVS + dubbele filters en aftappunt op laagste punt (2007)
·
2 watertanks, totale inhoud 275 liter
·
5 slaapplaatsen
Motor
·
Bukh DV 36pk buitenwaterkoeling (1983)
· 50A dynamo
· Kruissnelheid 5 knopen
· Verbruik ongeveer 2,6 liter per uur
· 50A dynamo
· Kruissnelheid 5 knopen
· Verbruik ongeveer 2,6 liter per uur
·
Vetus 30mm schroefas met type 6 flexibele
koppeling (2014)
Tuigage
·
Kottergetuigd, verstaging 2002, Fok 2002 en Genua
2015 (reserve 2002), Grootzeil 2013 (reserve 2004)
·
Grootzeil met 4 reven; 4e is trysail
en oranje top (2013)
·
Telescopische uithouder - Spiboom
·
3 mastlieren
·
Profurl rolsysteem voor genua en fok met UV-
strip
·
Halfwinder 37m2 (in rolsysteem of vliegend te varen)
·
2 Lewmar 40 lieren in kuip (2002)
·
2 Enkes 20 ST lieren in de kuip
Veiligheid
·
Gasbun voor 12 kg gasfles + reservebun voor 2e gasfles van 12 kg
· 3 brandblussers
·
4 persoons RFD reddingsvlot in container met beschermhoes (gekeurd in 2014)
·
ACR Satellite 3 E-pirb 406 (2014)
·
50 meter 10mm ankerketting (2006) met
gemodificeerd CQR 45 pound anker
· Rocna anker 15kg (reserve)
·
Fortress 16 achteranker met 10 m ketting en 30m
lijn
·
Turks Bugelanker 18 kg (reserve 2)
·
Handmarifoon (Cobra Marine)
Interieur:
·
Toilet (Jabsco) met grote WC pot en vuilwatertank
·
Kooktoestel Plastimo Pacific 3000; 2-pits met
oven
·
Isotherm Asu koelkast met warmtewisselaar
·
Chesapeake Dickinson dieselkachel
·
Alle verlichting -binnen en buiten- LED (binnen warmwhite met rode
nachtverlichting)
Navigatie:
·
Navigatieverlichting LED
·
Tricolor en ankerlicht Lopolight LED + extra ankerlicht op radarpaal
·
Raymarine C70 chartplotter met radar, GPS en AIS (2006)
·
Watcheye AIS transponder (2013)
·
Cassens en Plath Sigma 1- kompas
·
GPD Philips MK9 (tweede gps)
·
Marifoon Icom 901
·
Navtex Vecom K41
·
NASA Clipper Weatherman
·
Raymarine ST40 dieptemeter
·
Autopilot Raymarine Autohelm ST 2000 (2014)
·
Icom 718 SSB-zend/ontvanger met pactor 3 modem en Icom AH4 antenne-tuner
·
ASUS minilaptop voor navigatie met Open CPN
(12v) + reserve ASUS minilaptop met Open CPN, beiden voorzien van kaarten van de gehele wereld
Electra:
·
3 service accu’s van 105 Ah (Wilco Royal Calcium) (2014)
·
1 startaccu 70Ah (Wilco Royal Calcium) (2014)
·
Mastervolt 12/40-3 walstroomlader
·
Mastervolt battery monitor BTM-1
·
2 Victron Bluesolar zonnepanelen van 85Wp (2012)
·
MPPT 200W regelaar (2012)
Victron 500W 230v-12v omvormer
Victron 500W 230v-12v omvormer
Uitrusting:
·
Bijboot MSA 2.30 (2015)
·
Buitenboordmotor Honda BF 2,3 PK
·
RVS lijnenrol met 100m 12 mm drijvende lijn en
100m 12 mm zinkende lijn
·
Buiskap (2010)
·
Bimini (2013)
· Volledig zonnezeil aan bimini tot over buiskap (2014)
· Volledig zonnezeil aan bimini tot over buiskap (2014)
·
Opklapbare zwemtrap
·
Teak cockpittafel
·
Ankerlier manual (2006)
·
Aries windvaanstuurinrichting
Reserveonderdelen (o.a.):
Van alles aan boord is wel een reserveonderdeel aanwezig. Voor alle schoten en vallen is een reserve aanwezig als ook reserve ankers, ankerketting, pakkingen, rubbers, lampjes, harpen, blokken, motoronderdelen (o.a. complete pakkingset a 800,-), voetpomp, muggenhorren, voorzetraampjes, reserve schroef, etc.
Succes en geniet van deze enorme bijzondere reis
BeantwoordenVerwijderenWat een fantastisch schip! Een veilige maar toch uitdagende reis vol belevenissen voor de boeg... beetje jaloers, dat wel!
BeantwoordenVerwijderenEr is NOG een Jan Haring de wereld rond gevaren. De boot heette 'Zwaluw' en aan boord waren Henk en Riet. Ongeveer 20 jaar geleden. De boot is na thuiskomst verkocht dus misschien heet hij nu anders. Deze boot had bij de kaartentafel een riante leren fauteuil vast ingebouwd,
BeantwoordenVerwijderenHallo Puff, Frieda, Leon en....
BeantwoordenVerwijderenGefeli!
Nou moe, zie ik mijn eigen naam hier op jullie bloggie vermeld. Leuk hoor & thanx.
Kwam op jullie site omdat ik net een filmpje ge-upload heb van mn "werkboot" SHOGUN. Dat YouTuby gaat over het laden van SHOGUN aan boord van een van de schepen van SEVENSTAR... en klikkerde-klik, zo kwam ik alhier.
Tja...Jan Haring...bonkbonk gaat mn hart.
Mensen vragen ons vaak: Wat is nou je favorite memory plekkie op de wereld? Daar hoef ik niet lang over na te denken: San Blas met mn Jan Haring. Hmm..komt jullie wel bekend voor geloof ik.
Wij zijn wel aan boord van PUFF geweest. De eerste eigenaars waren Rob en Friep...beide grootte zeevaart mensen. We lagen bij elkaar bij de werf van DEVO.
Onze Jan Haring hebben we 12 jaar geleden verkocht. Hij is nog steeds hier in Japan. De nieuwe eigenaar (een italiaan) wil tzt er weer mee gaan varan.
En ja...wij wonen nu dus aan boord van ALISHAN. Gaan trouw 2x daags met het tij omhoog en omlaag.
Wij waren ook jong & arm toen we vertrokken en "moeten" daarom nu aan de bak. Yennen praat.
Marijke geeft Engelse les op lagere scholen en ik " werk" aan boord van SHOGUN. Die dus nu aan boord staat van een Sevenstar op weg van Portugal naar Yokohama.
Okay, groetjes van het land van de rijzende zon.
Succes & Sayonara,
jaap
boatingjapan@gmail.com
Interessante informatie
BeantwoordenVerwijderenahoy! hebben jullie de folder van Devo 1983 in zn geheel digitaal?
BeantwoordenVerwijderengegroet,
Jasper
a/b NORDVEST (JanHaring8.50)