Dit blog gaat meestal over de fantastisch mooie ankerbaaien waar we liggen,
over eilanden met witte zandstranden, over het leren genieten van ieder moment
en onze zoektocht naar vrijheid. Het gaat niet over de minder leuke dingen die
we meemaken. Soms klagen we wel een beetje over het weer dat van slag is, de
vele motoruren die we daardoor draaien en de tijdrovende klusjes die zich
steeds weer voordoen. Maar ach, we snappen heus wel dat dat er nou eenmaal bij
hoort. Net zoals de kleine ongemakken als slapen op de grond in het midden van
de boot omdat de boot 's nachts ligt te schommelen en het bed in de punt te
veel hobbelt. Of de vele blauwe plekken en schrammen die we niet weten te
vermijden. Het drinkwater dat naarmate we meer naar het zuiden gaan, steeds meer
naar een zwembad gaat smaken is er ook een. En zo zijn er nog meer ongemakken
te noemen. Op dat alles waren we best voorbereid.
Iets wat zeker niet op onze lijst van gewenste ervaringen stond en waar we
niet op waren voorbereid was het trotseren van een waterhoos. Ja, beste lezer,
u leest het goed. De laatste etappe van de westkust van het Europese continent
was een lange etappe. Vanaf Sines rondom Cabo Sao Vincente naar de eerste
ankerplaats om het hoekje in de Algarve was een 60 mijl. We vertrokken daarom
vroeg in de ochtend, voor zonsopkomst, met een kleine bui op ons dak. Naarmate
het lichter werd, werd duidelijk dat het niet om een buitje ging. Samen met 4
andere Nederlandse boten belandden we in een buienfront dat we niet uit de
voorspellingen gehaald hadden. Wie geïnteresseerd is in de zeil- en weertechnische
aspecten van onze ervaring, kan terecht in de, ahum, technische bijlage
onderaan dit blog. De wind stond pal op de kop waardoor Puff haar favoriete
kunstje moest tonen, opkruisen tegen de wind. Een kunstje waarbij ze de hulp
van Bukh niet afslaat. Lees: motorsailen.
Verschillende buien trokken over ons heen. We moesten de zeilen af en toe reven (verkleinen) voor de windvlagen die voor de buien uit gingen. Het was grijs en grauw maar verder hadden we het prima onder controle. Wetende dat de wind in de middag gunstiger zou worden, besloten we door te varen. Na enkele buien leek voor ons het weer beter te worden, dus zetten we vol zeil (genua, kotterfok en grootzeil). Ik nam het roer over en Leon ging naar de wc. De wind zou nu hopelijk snel naar het westen draaien zodat we eindelijk goede voortgang konden maken naar het zuiden.
Maar toen... "Schatje, waterhoos op 100 meter! "Leon stormt het toilet uit en schiet naar buiten. We kunnen de waterhoos met geen mogelijkheid meer ontwijken. Gelukkig reikt de slurf nog niet tot het water en heeft de waterhoos haar volledige kracht nog niet bereikt. Er is geen tijd om te paniekeren. Nog 75 meter. Tijd om te handelen! Ik gooi de schoten van de voorzeilen los en Leon rukt aan de inrollijnen om de voorzeilen in te rollen. Nog 30 meter. We zien het water op ons afkomen. Het lijkt wel opspattend water van een bommetje, een groot bommetje dan toch wel. Doet me denken aan die koe die een bommetje maakt in de reclame van een welbekende melkfabrikant. Met een doorsnee van 20 à 30 meter zien we de hoos recht op ons af komen. Ik gooi nu de grootschoot los zodat het gootzeil geen wind kan vangen en geef extra gas met de motor die gelukkig aan staat. Tenslotte geef ik het roer aan Leon, als sterkste roerganger. We hebben dan nog geen idee welk effect de hoos heeft en hoeveel wind erin zit. Nog 10 meter. Puff wordt op haar bakboordzijde gegooid en draait daarna met de punt mee naar stuurboord in de circulatie van de wind. Het water suist ons om de oren. We maken een halve draai en dan is het voorbij. Het duurde misschien al met al 6 seconden. Trillend op onze benen kijken we om ons heen. Geen schade. Dat viel al met al best mee.
Enigszins bekomen maak ik nog een foto van de volledige waterhoos achter
ons. De schrik zit er goed in. Angstvallig houd ik alle wolken in de gaten voor
het ontstaan van waterhozen aan de onderkanten van de regenwolken. Misschien
had ik mijn cursus meteorologie toch iets serieuzer moeten nemen. De mensen die
me kennen weten dat ik informatie pas tot me neem als er een examen gedaan moet
worden en ik me opsluit om te blokken. Zeer resultaatgericht. Maar ja, deze
cursus had geen examen... Omdat de waterhozen vooral dicht onder de kust tot
ontwikkeling lijken te komen, varen we op de motor verder naar buiten (tegen de
wind in). In een schietgebedje vraag ik de beste Man hierboven om ons verder te
sparen. Deze test was meer dan voldoende voor een dag. Maar we hebben de test
goed doorstaan. We krijgen steeds meer vertrouwen in onze zeewaardigheid als
bemanning. Alsof mijn gebeden verhoord worden, klaart het weer snel op en trekt
de wind aan uit het westen. In de middag kan de motor uit en zeilen we langs de
prachtige Portugese rotskust naar het zuiden. Dit is zeilen zoals zeilen moet
zijn. Dit is het weer waar we nu al weken op wachten. Een kleine toegift
voordat we Cabo Sao Vincente, de zuidwest hoek van het Europese continent,
ronden. Aan het eind van een lange dag laten we het anker plonzen bij Sagres.
Technische bijlage (bron: Het weer van morgen, Dieter Karnetzki):
Het weer is een bijzonder fenomeen. Wij ervoeren de volgende
weersverschijnselen in het front. Voor de bui kromp de wind (draaide meer naar zuid)
en na de bui ruimde de wind (draaide meer naar west). Voor de bui zat veel wind
waardoor we het grootzeil moesten reven, terwijl tijdens de bui de wind
volledig weg viel. Gebruik makende van deze windshifts probeerden we zoveel
mogelijk progressie naar het zuiden te maken. Hoe zo'n front er van ver uitziet
is mooi te zien op de foto hier oven die een van andere Nederlandse schepen
gemaakt heeft. Een nadeel, als je er midden in zit, zie je dit niet zo
duidelijk. We hadden daardoor niet in de gaten waarin we ons begaven.
Pfff puff puff. Heftig wel hoor! Doen jullie voorzichtig �� ja algarve vond ik ook zo mooi
BeantwoordenVerwijderen