dinsdag 10 mei 2016

Om de westkaap en in de mangrove

Puff in de mangroven bij Los Morres
Puff ligt in de mangrove. Ze noemen het een ´hurricane hole´. Een plek waar de lokalen met hun boot gaan liggen als het weer bar en boos wordt. Wij verwachten geen hurricane, maar wel pittige wind. Het varen in Cuba is grensverleggend. We moeten goed anticiperen op het weer zodat we niet onverwacht onbeschut komen te liggen. We zijn volledig op onszelf aangewezen om beschutting te vinden als het hard gaat waaien. Geen marina´s waar je lekker verwaaid kan liggen. Zelfs geen langgerekte eilanden en stranden waarachter je goed beschut ligt. Aan de andere kant zijn er genoeg riffen en mangroven om te schuilen. Om er te komen moet je alleen wel de ondiepten trotseren. Vandaag is dat gelukt!De komende nachten zal het gaan waaien. Denken we. Want het weer heeft regelmatig iets anders in petto dan onze gribfiles (windkaarten) ons vertellen. En zonder internet zijn we op deze kaarten aangewezen. Another challenge. Maar ach, daar houden we inmiddels wel van ;-).

Navigeren tussen de riffen in NW Cuba
Cabo San Antonio
Gisteren rondden we de westkaap van Cuba! Een mijlpaal! De westpunt van Cuba vormt de oostzijde van het Yucatan Channel. Dit is het kanaal tussen Cuba en Mexico/Verenigde Staten. Het is een gat van 90 mijl breed en het water van de Caribische zee stroomt erdoor naar buiten om vervolgens langs de Amerikaanse kust omhoog te stromen. Die stroom noemen ze de Golfstroom. De Golfstroom heeft een gemiddelde snelheid van 4 knopen. Dat is ongeveer de bootsnelheid van Puff. Met andere woorden: we zouden er nooit tegenin kunnen varen. Nou is dat ook niet wat we van plan zijn. Maar langs de westkaap van Cuba loopt een tegenstroom van minimaal 1 tot 2 knopen. En daar moesten we gisteren tegenin. Dit kan voor ruige en een warrige zee zorgen bij de kaap. Gelukkig waren de weergoden ons wederom goed gezind en hadden we een rustig zeetje aan hoger wal deze kaap om. Puff om Cabo San Antonio! Check!

Onderweg geven we wat kleding weg
aan vissers
De nacht ervoor ging het er ruiger aan toe en hebben we met Puff voor het eerst schade gevaren. Door het beuken tegen de golven is er een teakhouten lat uit onze boegspriet gesprongen. En de ronde stootwil (bal) die we altijd op de boegspriet vastbinden zijn we onderweg verloren. Ach ja, als dat het enige is! Wat hebben we vaak gescholden op die bal die meer dan eens té prominent aanwezig was op een prachtige foto. Misschien heeft hij het gehoord en vond hij het tijd om ervandoor te gaan. Of misschien zag de bal het gewoon niet zitten om weer langzaam terug te varen naar koudere oorden. We werden vanochtend wakker met kippenvel en een schamele 25 graden in de boot. Hoe dan ook, we zijn Puff weer dankbaar dat ze ons heelhuids naar de noordkust van Cuba heeft gebracht. Nog een aantal dagen en dan verwachten we in Havana aan te komen.

Over de belevenissen de afgelopen week op Isla de Juventud plaats ik spoedig een blog. Dit was zo uitermate bijzonder dat ik er even de tijd voor moet nemen om de Cubaanse sfeer goed op papier te krijgen. Wil je weten hoe we door de grenspolitie gesommeerd werden ons met de boot te melden in een stad op een rivier landinwaarts? Dan moet je nog even geduld hebben! Jullie wachten zal beloond worden!