donderdag 28 mei 2015

Oversteek Bonaire Dag 4 en 5 - Oceaan bedankt!

En het vierde etmaal zit erop! We hebben een whopping 73 mijl afgelegd :-) Dat is een all-time low. Normaal gesproken is deze snelheid op het randje van zeilen en motoren en met de motor maken we meer snelheid. Maar nu varen we nog steeds 4,5 - 5 knopen door het water, dus we zeilen heerlijk! Halve wind, krachtje 4, blauwe luchten met hier en daar een witte dot wolken. Dit is het weer waar we tijdens de Atlantische oversteek van droomden. En dus genieten we er vandaag extra van. Het is voorlopig de laatste oversteek dus halen we alles er uit wat er in zit :. Eigenlijk heeft de oceaan ons een extra dag cadeau gedaan door tegen te stromen. We zijn je dankbaar oceaan! Het zijn prachtige dagen.
Gisteren was even balen maar we herpakten ons goed. We hebben lekker bijgeslapen onder onze ventilator voor verkoeling. Ook was het afwasdag. Een hele taak op een schommelend schip. Het gaat ongeveer zo: Ik zet mezelf schrap in ene lifeline in de kombuis. De afwas staat in een bak op de grond. Ik heb 2 afwasbakjes in de kombuis. In de éen doe ik de afwas en in de ander zet ik de schone vaat. Na 5 items droog ik ze af en zet ik ze in de kastjes. Met als extra uitdaging dat er niets uit de kastjes valt als ik ze open maak. Na een uur afwassen is het tijd om bij te komen, want voor de maag is het een hele opgave.
Verder hadden we wederom een hele heldere nacht. Het zijn de mooiste nachten van de hele reis tot nu toe. Geen wolk te bespeuren, Puff glijdt door het water en (ja daar heb je ze weer :-)) de sterren staan te fonkelen als dimanten aan de hemel. Ik zie vallende sterren en knipperende lichten van vliegtuigen die over vliegen. De maan ging al om 01.00u onder. Net zoals de zon onder gaat. Eerst wordt hij minder fel en dan verdwijnt hij in het water. Daarna is het compleet donker. De hemel is zo fascinerend dat ik geen tijd heb om in slaap te vallen. Kortom, het is weer genieten.
Vandaag op dag 5, lieten we eindelijk de tegenstroom achter ons. We zeilen nu met 5 knopen de nacht in. Helaas hebben we vandaag een casualty te betreuren. Onze autohelm stuurautomaat heeft het begeven. Gelukkig hebben we een reserve bij ons. Omdat er zo veel zeewier in het water zit, hebben we de windvaan Arie de hele tocht niet kunnen gebruiken.
Dit blog versturen we in de avond van de vijfde dag (ivm de radioverbinding die in de avond beter is). Het is nu nog 50 mijl naar Bonaire. Het is dus zeer waarschijnlijk dat we er (bijna) zijn als jij dit leest. We plaatsen daarom geen blog meer vanaf zee. We laten het wel nog weten als we zijn aangekomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten