zondag 7 december 2014

Atlantische oversteek dag 6

Positie 19.40N 24.41W

Hij is er weer het zonnetje! Na 48 uur windkracht 6 a 7 en hoge golven is de wind vanmorgen vroeg afgenomen naar windkracht 4 a 5. De zee is weer rustig en het zonnetje schijnt lekker. Een heerlijke dag om even bij te komen en de boot weer een beetje op orde te maken en wat klusjes te doen. We schieten lekker op en hebben op dit moment 680 mijl gevaren. We naderen langzaam de Kaap Verden en draaien iets meer westelijk. Er ligt wel een kleine uitdaging in het verschiet namelijk een paar dagen zonder wind. Tja, en dan is het lastig zeilen. Zoals het er nu naar uitziet gaat de wind morgenvroeg wegvallen en komt hij pas woensdag weer terug. De gemiddelde snelheid zal dus wel wat terug gaan vallen. Na lang wikken en wegen gaan we toch door varen. De andere optie was om uit te wijken naar de Kaap Verden. Vandaar dat we ook een beetje oostelijke koers hebben aangehouden. Maar eerlijk gezegd keken we er een beetje tegenop om daar weer aan land te gaan en uit je ritme gehaald te worden. In- en uitklaren, weer boodschappen doen, schoonmaken etc. En dat terwijl we nu net lekker in ons ritme beginnen te komen. En dus gaan we door!

We gaan even kijken of we alles gaan motoren of dat we een dagje gaan dobberen. Wel een mooie gelegenheid om eens even lekker uitgebreid te douchen aan dek natuurlijk! Hopelijk kunnen we dan vanaf woensdag onze koers hervatten.

Aan boord gaat het best wel lekker. Ondanks de harde wind en hoge golven konden we ons aardig redden en zijn we nog best fit. Je wordt er alleen een beetje lam van omdat je de hele dag niks kan doen. Zelfs met een broodje tonijnsalade maken ben je zo anderhalf uur bezig. Zie het maar een beetje als kokkerellen op een rodeostier..

Morgen zijn we alweer een week op pad. Wat gaat de tijd toch snel. Nog 3 weken te gaan...oei en dat klinkt dan toch wel weer lang ;-)

1. He luitjes, kunnen ons voorstellen dat je lekker door wilt. Heeft Leon lekker alle tijd om zijn vishengeltje uit te gooien!
    Effe rust is ook wel lekker. Succes verder en dikke kus uit Duiven

2. He geweldig goed nieuws. Even een beetje bijkomen. Kan nooit kwaad en ga gewoon door. Als je weer op moet starten is ook niet alles. Fijn die berichten dat stelt ons weer gerust. Zijn vanavond bij Val i.v.m sinterklaas. Dus van iedereen een dikke kus. Love you

3. Jullie zijn gewoon toppers!!!!
    Grtz van Jacq en Jos

4. He Puffers, wat goed om te lezen dat jullie al aardig zijn in geslingerd. Balen van de wind hè. Wij (Volonte en White Witch) wilden vandaag vertrekken vanuit Mindelo maar hebben dat uitgesteld ivm de wind, die er nu dus niet is!!!!!!
    Woensdag gaan we het weer proberen. Jullie varen dan in de buurt van Kaap Verdië. Het wordt steeds drukker op de oceaan met Nederlanders. Vandaag is ook de Batjar vertrokken vanaf Gran Canaria, met bestemming Paramaribo.
    Wij hebben inmiddels ook de knoop doorgehakt en varen naar Barbados en niet naar Paramaribo. De kans dat we elkaar nog zullen zien is dus weer iets groter geworden......
    Leon en Frieda, heel veel succes daar op die grote plas. Liefs van de Volontéetjes.