maandag 20 mei 2013

Moe maar voldaan


Na 10 dagen doorbuffelen begint het er nu echt op te lijken. De bouwmarkten en watersportwinkels in en uit, een stuk of 20 blauwe plekken rijker, Frieda’s haar dat meer op een gecementeerde coupe soleil lijkt, de complete boot overhoop maar wat hebben we een hoop gedaan! 
In deze 10 dagen hebben we de belangrijkste (en grootste) klussen die nog op de lijst stonden af kunnen vinken. Eindelijk lijkt het er op dat de klussenlijst wat korter aan het worden is. O
nderstaande zaken hebben we (eindelijk J ) allemaal kunnen afronden:
Electra
Ankerlicht op de radarpaal geïnstalleerd
Nieuwe actieve antenne voor de Navtex en kortegolfontvanger op de radarpaal geïnstalleerd
Power WIFI antenne op de radarpaal geïnstalleerd
Schakelaar voor de silent-mode van de AIS gemonteerd
Back-up GPS aangesloten welke ook is verbonden met de marifoon
Antenne voor de radio aangesloten
Alle elektra zeevast gemonteerd


Buiten
Zonnepaneelhouders en uithouders gemaakt en geïnstalleerd
Houder voor hekanker verplaats om meer ruimte te maken voor de bimini
Biminiframe op maat gemaakt en mal voor het doek gemaakt (bedankt André!)











Binnen
Watertanks aangebrand en gecementeerd met 4 lagen portland cement
Voetpomp zoetwater vervangen
Bilge opnieuw in de primer en aflak gezet en opnieuw ingericht
Extra teak handgrepen geplaatst (o.a. bij de keuken) voor houvast op zee
Slingerzeil op maat gemaakt voor de bank



Motor
Koelwaterpomp en thermostaat(huis) gedemonteerd
Motorsteun linksachter vervangen (zat onder de (lekkende) koelwaterpomp en was daardoor wat verroest)
Complete motorruimte opnieuw in de primer en aflak gezet

Overig
Reddingsvlot laten keuren
Alle schoten, vallen en reeflijnen (fok en genua) vervangen zodat we van allemaal een reserve hebben. Verder een lijn van dyneema aangeschaft die in nood als verstaging kan dienen (hopelijk hoeven we hem nooit te gebruiken)

 

 
Spannend was het demonteren van de koelwaterpomp maar na een uurtje of twee kwam hij vrij soepel los. Daarna naar Andijk Scheepstechniek gereden om samen met hun de pomp uit elkaar te halen. Na demontage bleken alle onderdelen van de pomp hun beste tijd wel te hebben gehad. Sterker nog de mannen in Andijk vroegen zich af of hij überhaupt nog wel water rond pompte…
Ook de thermostaat bleek dood te zijn en het thermostaathuis was er niet veel beter aan toe. Omdat de waterpomp  één van de weinige zwakke punten is aan onze BUKH is er maar één remedie: een complete revisie van de waterpomp en een nieuwe thermostaat en thermostaathuis. Een flinke investering maar die gaat zich zonder twijfel vast snel terugverdienen!
Ons (RFD) reddingsvlot laten we keuren bij Survitec in Rotterdam. Wat een topbedrijf! Afspraak gemaakt en de vrijdag na hemelvaart langs gegaan om het vlot te bekijken. Omdat onze gasfles over datum was konden we zelf het vlot opblazen (leuk en zeer nuttig om een keer te doen!) en hebben we ruim een uur een rondleiding gehad door ons eigen reddingsvlot. Onvoorstelbaar om te zien hoe handig alles in zo’n vlot is opgeborgen. Uiteindelijk hebben we extra water, eten en visgerei laten toevoegen omdat dat nog niet opgenomen was in de inventaris van ons vlot. Erg leuk om te zien dat ze uitgebreid de tijd voor ons namen en het geeft toch een goed gevoel nu we weten hoe we dat ding moeten gebruiken en wat we vooral ook niet moeten doen. Al hopen we natuurlijk dat het bij deze ene ervaring blijft J.

1 opmerking:

  1. Hallo Puff bemanning.
    hier wordt ook hard geklust! Aan de boot en aan de site. Leuk dat jullie blog steeds meer gevuld wordt.
    Wij hebben afgelopen twee weekenden ook weer aan de boot gewerkt ipv ermee gevaren. Waarvoor hadden we dat ding ook al weer gekocht? Anyway, komend weekend hopen we weer te zeilen. Jullie ook?

    BeantwoordenVerwijderen