donderdag 14 maart 2013

Schroefje los en hoppakkee


Tenminste dat dacht ik…Maar hoe vast kan zo´n schroef zitten?  De schroef is al oud (in tegenstelling tot de schroefas) en waarschijnlijk hebben we afgelopen seizoen wat hout of stenen geraakt waardoor er een paar stevige happen uit zijn genomen en ook de schroefas speling vertoond t.o.v. de koppeling. Gezien onze plannen dit seizoen staan de reparaties gelijk bovenaan onze kluslijst deze winter.
Op een koude zaterdagmiddag besluit ik samen met mijn schoonvader aan de slag te gaan om de schroef te demonteren. In al mijn naïviteit dacht ik dat wel te doen met een huis-tuin-en-keuken (crème brulee) brandertje en een flinke hamer. Helaas zonder resultaat en na een aantal pogingen begon de moed mij flink in de schoenen te zakken. Hij zat vaster dan vast!
Internet staat gelukkig voor niets en al gauw ontdek ik dat een flinke gasbrander én een poelitrekker essentieel zijn om een schroef “makkelijk” te demonteren. Het blijkt dat de schroef snel verwarmd moet worden zodat de as niet ook te warm wordt waardoor het verwarmen uiteraard geen effect meer heeft.
De week daarop probeerden we het opnieuw met een flinke gasbrander (zo één waar je je dak mee bedekt) en een poelietrekker. Na het goed vastzetten van de poelitrekker en gewapend met een flinke vlam schiet de schroef al na 2 minuten los. Hoppa!

De naaf van de nieuwe schroef wordt even lekker in het vet gezet en binnen 5 minuten zit de nieuwe schroef inclusief nieuwe anode er op! Voldaan kijken we naar onze nieuwe glimmende trots alvorens we weer lekker de warmte in duiken en een biertje lostrekken op het eindresultaat.

De volgende dag weer vroeg aan de slag voor deel 2 van de operatie; het openen van de flexibele koppeling. Omdat deze redelijk onderin het schip zit een lastig klusje waarbij eerst de as geblokkeerd moet worden om het meedraaien van de koppeling te voorkomen.  Na een paar uurtjes haal ik de flenzen van elkaar en valt mijn mond open van verbazing…
Het blijkt dat er nog een halve borgpen inzit die ook al deels los is gekomen. Opeens besef ik me dat de kans dat je hier achter komt in de haven op het droge vele malen kleiner is dan druk manoeuvrerend in de sluis waarbij het laatste wat je wilt het verliezen van je voortstuwing is…Ik kan een kleine zucht van verlichting niet onderdrukken.
Flexibele koppeling gedemonteerd met in het midden het gat voor de borgpen
Met een simpele tik valt de borgpen uit de koppeling en kan ik de schroef vrij draaien in de koppeling. Het monteren van een nieuwe borgpen blijkt nog niet zo’n makkelijk klusje. Zelfs met veel vet en een paar flinke klappen schiet hij niet echt makkelijk door de schroefas heen. Ik besluit nog meer een “puntje” aan de borgpen te slijpen waardoor hij er soepeler ingeslagen kan worden.
Dit blijkt een goede zet. Na de pen nog een keer flink ingevet te hebben schiet hij met een paar rake klappen door de as heen en zit hij muurvast. Hopelijk hoeven we hier vele jaren niet meer naar om te kijken.
Tot slot besluit ik gelijk de vetkoordjes in de schroefaskoker maar aan te vullen. De oude vetkoordjes zaten er al een jaar of 3 in en afgelopen seizoen begon hij toch iets harder te lekken dan 1 drupje per minuut. Voor we het water uitgingen was 30 drupjes per minuut ongeveer de norm….
Al met al een bevredigend weekendje. Nu maar wachten op een beetje schilderweer…

2 opmerkingen:

  1. Hallo Leon en Frieda. Wat leuk dat jullie site ook gevuld wordt! Veel succes met alle werkzaamheden en wellicht tot op het water ergens dit seizoen.
    Groet Hedda en Walewijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Frida en Leon,

    Wij zij Annet en Jelmer en komen ook allebei uit 1983. We kwamen toevallig op jullie site toen we in Google op zoek waren naar een windvaanstuurinrichting.
    Wij hebben drie jaar geleden ook een zeewaardige boot gekocht van 9 meter lang.
    Het is een Dufour Arpege. We willen er dit jaar voor het eerst mee naar Engeland en Volgend jaar misschien naar de azoren. In de drie jaar dat we nu zeilen komen we bijna geen mensen van onze leeftijd tegen en al helemaal niet mensen die ook het grotere water op zoeken. Onze boot ligt in de parkhaven van Lelystad. Het lijkt ons leuk jullie een keer te ontmoeten!

    Groetjes, Jelmer en Annet

    BeantwoordenVerwijderen