donderdag 21 augustus 2014

Naakte schoonheid

We zijn alweer even onderweg in de Spaanse Ria's dus de hoogste tijd om jullie een update te geven van de afgelopen weken. De laatste update hebben we gepost in Ria de Arosa waar we in de prettige baai van A Pobra do Caramiñal voor anker lagen. Vanuit daar hebben we verschillende trips gemaakt binnen de Ria naar o.a. Peninsula O Grove en Sta Uxia de Riveira. Allemaal plekjes met mooie stranden en flinke rotspartijen. Op weg van Caramiñal naar Peninsula O Grove hebben we een dagje potdichte mist ervaren. Een uitstekende kans om te oefenen met de radar.

Inmiddels begint er zich een 'radionetje' met alle Nederlandse schepen in deze regio te ontwikkelen. Hiervoor gebruiken we de SSB zender waarmee we 's avonds om 10 uur op een afgesproken frequentie contact hebben met elkaar. Erg leuk en soms ook wat chaotisch als 6 crews hun ervaringen met elkaar willen delen. Via dit netje hoorden we dat Walewijn en Hedda van de Antares vlak achter ons voeren en binnen een paar dagen in onze Ria zouden zijn. Een mooiere plek om elkaar eindelijk te ontmoeten is er niet. Dus in plaats van koers te zetten naar de volgende Ria hebben we nog wat rustiger aan gedaan om te wachten op de afgelopen jaren zoveel besproken ontmoeting in de Spaanse Ria's samen met de Antares crew!

En gezellig was het!! Samen met de Antares kwamen ook de White Witch in Blue en de Volonté aan. De Tofino was ook van de partij. Zo werd het een super gezellige avond daar in Caraminal waarbij we met z'n allen tot in de late uurtjes gebarbecued hebben op het strand. De dag erna zijn wij, terwijl iedereen nog lekker lag bij te komen, de marina in gegaan om na 13 nachten ankeren (jawel een record!) Puff weer te voorzien van vers water en stroom en om een paar wasjes te doen. 'S avonds hebben we in de drukke en zwoele Spaanse straatjes heerlijke tapas gegeten met Walewijn, Hedda en Quirijn.

De dag erna hebben we, na 2 weken genoten te hebben van Ria de Arosa, koers gezet naar Isla Ons, een eiland voor de ingang van Ria de Pontevedra. Het was een prachtige zeildag, waarbij we zelfs weer het grootzeil hesen. We lieten ons anker vallen bij Playa de Melide. Het weer liet het toe om in de beperkte beschutting van dit eiland voor anker te gaan. Ondanks een kleine deining, waarop Puff gestaag heen en weer rolde, hebben we hier 2 heerlijke dagen dagen gehad. We hebben gewandeld naar de top van het eiland waar we een uitzicht hadden op zowel Ria de Arosa als Ria de Pontevedra. Ook hebben we op het prachtig witte strand gelegen. Echt een beetje Robinson Crusoe gevoel.

Links Ria de Arosa en rechts Ria de Pontevedra

Via Isla Ons zijn we Ria de Pontevedra ingevaren voor een weerzien met John, de vader van Frieda. Hij is als opstapper vanuit Oostende meegevaren op de Beluga. Ze maakten een tussenstop in Sanxenxo om ons te ontmoeten. In totaal zijn ze 28 uur in Sanxenxo geweest, maar het voelde als 3 dagen. We hebben geborreld aan boord van Puff, gedineerd aan boord van de Beluga en heerlijk gewandeld over het strand en de boulevard van Sanxenxo. Vader en dochter waren wederzijds trots op ieders overwinning van Biskaje. De jaren waarin John intensief meeleefde en meewerkte aan de voorbereiding van deze reis, kwamen hier tot een hoogtepunt. Wat is het dan gaaf om aan je (schoon) vader te laten zien hoe ons leventje er nu uit ziet en om samen de sferen van de Spaanse Ria's te proeven.

Nadat we de Beluga hebben uitgezwaaid gooien ook wij weer los om de Ria verder te verkennen. Wat het meeste opvalt is dat, hoe zuidelijker we komen, hoe drukker en toeristischer het wordt. Jetski's, waterfietsen, speedboten, parasailers, alles vaart hier door elkaar heen. Een flinke tegenstelling tot Ria de Arosa waar enkel de vissers het water onveilig maken. We gooien het anker uit voor het dorpje Combarro. Volgens de verhalen een mooi oud vissersdorpje maar in de praktijk een soort Volendam met een hoog Efteling gehalte. Souvenirswinkeltjes tot en met en veel horeca. Helaas maakt deze poespas het voor ons wat minder interessant.

We halen het anker op en zetten koers naar de volgende Ria, Ria de Vigo. Omdat je in de Ria's weinig afstanden vaart (5 mijl is al een flinke trip) zijn we allebei toe aan een dagje op het water (met de zeilen omhoog wel te verstaan :-) ). Er is weinig wind maar we kruisen de Ria uit en laten het anker aan het einde van de middag vallen voor Ensenada de Barra. Wederom een prachtig strand waarmee we in een keer het gevoel van Arosa weer terug krijgen. Wat is het hier toch mooi! Het is trouwens opvallend dat je als zeiler probeert de mooiste en meest rustige stranden op te zoeken en dat dit regelmatig een naaktstrand blijkt te zijn. Blijkbaar stellen nudisten dezelfde eisen aan het strand als wij...

Omdat het weer wederom meezit en er een paar rustige en zonnige dagen aankomen, grijpen we onze kans om de Islas Cies te ontdekken. Samen met een aantal andere Nederlandse boten liggen we nu voor anker voor Playa Arena das Rodas. Gisteren een prachtige wandeling gemaakt op Mounte de Faro. Bovenop hadden we een fantastisch uitzicht over het gebied waar we de afgelopen weken vertoefd hebben. Helaas zijn de eilanden een toeristische trekpleister voor dagjesmensen. De ferries varen dan ook af en aan en de beklimming voelde een beetje als een warme avondvierdaagse. Gelukkig vertrekken dezelfde mensen in de avond weer met de ferry waardoor wij in rust kunnen genieten van de zonsondergang en het lege witte strand.....heerlijk!

We zullen hier nog een dagje blijven en maken morgen een dagtripje naar Isla de San Martin. Dit is een veel kleiner eiland ten zuiden van Cies wat een beschermd gebied is. Hierdoor mag je er wel voor anker liggen en van het strand genieten maar mag er niet gewandeld worden. Verder heeft het nog een flink pluspunt; er gaan geen ferries heen!

De komende week gaan we Ria de Vigo verder verkennen. We nemen hier nog even lekker de tijd voor. Het is tenslotte de laatste Ria voordat we afscheid nemen van Spanje en verder koersen langs de Portugese westkust. En voor degene die zich nog steeds afvraagt wat een Ria eigenlijk is: het is de Spaanse variant van de Scandinavische fjorden.

1. Fantastische foto's jongens! Prachtig om te zien. Goeie reis verder naar Portugal en dan op naar de Canaries!!!
    We look forward to it! Liefs van Jan en José

2. Wow, wat een mooi verhaal weer om te lezen! Die foto's zien er erg aangenaam uit!